Виверження вулкана Кілауеа в 2018 році спровокували проливні дощі

Вчені вперше показали, що велике виверження вулкана може статися через дощі: виверженню Кілауеа в 2018 році передували тривалі зливові опади, які заповнили поровий простір породи, що вміщує, і підвищили тиск у глибоких шарах земної кори, що і викликало сейсмічну активність. У майбутньому такі події можуть відбуватися частіше - клімат Землі змінюється, і вчені прогнозують виникнення тривалих періодів екстремальних опадів у багатьох частинах планети. Результати дослідження опубліковані в журналі.

Існують переконливі докази впливу рясних опадів на сейсмічну активність. Однак, раніше не було свідчень того, що їх вплив може зачіпати глибокі шари земної кори і провокувати вулканічну активність - їх розглядали в якості причин поверхневих явищ.

У 2018 році відбулося виверження вулкана Кілауеа на Гаваях. Воно було багатоступеневим і складним: з травня навколо вулкана відкрилися тріщини, а влітку стався ряд вибухових вивержень, за яким послідувало обвалення кальдери. Причини такої сейсмоактивності встановлені не були.

Джейме Фаркухарсон (Jamie I. Farquharson) і Фальк Амелунг (Falk Amelung) з Університету Маямі звернули увагу на те, що виверженню Кілауеа передували аномально потужні зливові дощі. Вони тривали 180 днів і були вельми рясними: за одну тільки добу з 14 по 15 квітня випало 1260 міліметрів опадів. Вчені припустили, що в силу високої пористості і проникності породи могли вмістити велику кількість вологи, і зрослий тиск спровокувало вулканічне виверження.

Щоб перевірити свою гіпотезу, фахівці вивчили дані із супутників TRMM (місія з вимірювання тропічних дощів, яка тривала з 1997 по 2015 роки) і GPM (міжнародний проект з глобального супутникового моніторингу снігових і дощових опадів, який діє в даний час), а також провели моделювання відгуку вміщуючої породи на інфільтрацію опадів.

Автори дослідження дійшли висновку, що провідним фактором, який спровокував виверження, дійсно були зливові дощі: вони підвищили тиск на глибині до критичної точки. Клімат Землі продовжує змінюватися, і вчені прогнозують виникнення тривалих періодів екстремальних опадів у багатьох частинах планети - потенціал впливу дощових опадів на вулканічну активність на цьому тлі зростатиме.

Вулканічна активність пов'язана зі зміною клімату за принципом позитивного зворотного зв'язку: потепління впливає на кількість опадів, що випадають, і може провокувати виверження вулканів, а вулкани, своєю чергою, викидають в атмосферу великі кількості вуглекислого газу, що вже призводило до потепління і масових вимирань у мезозойську еру.

COM_SPPAGEBUILDER_NO_ITEMS_FOUND